Bireysel Yaşam Koçu Özlem Ertav
  • Ana Sayfa
  • Hakkımda
  • Yaşam Koçu
    • Yaşam Koçu Nedir?
    • Yaşam Koçu Ne İşe Yarar?
    • Yaşam Koçluğunun Faydaları
  • Aile Dizimi
  • Blog
  • İletişim
  • Ara
  • Menu Menu

Çoklu Görev Mümkün mü? (Multitasking)

Çoklu Görev: İyi mi Ve Gerçekten Ustalaşabilir Misiniz?

Bir an için, günde kaç tane ayak işiyle uğraştığınızı düşünün. Uyandığınız andan gece başınızı yastığa koyduğunuz ana kadar, çocuklara ev ödevlerinde yardımcı olmaktan evde ofis işlerinizi yapmaya ve konuşurken e-postaları alıp yanıtlamaya kadar birçok şeyle uğraşıyorsunuz. Telefondaki meslektaşlarınız vb. muhtemelen 7/24 çoklu görev yapıyorsunuz.

İçindekiler

  • Çoklu Görev Mümkün mü? (Multitasking)
    • Çoklu Görev: İyi mi Ve Gerçekten Ustalaşabilir Misiniz?
    • 1. Çoklu Görev Nedir? Multitasking (aynı anda birden çok iş yapmak)
    • 2. Çoklu Görev Mümkün Mü?
      • a. Çoklu Görev Ne Zaman Mümkün Değildir?
      • b. Çoklu Görev Ne Zaman Mümkündür?
    • 3. Çoklu Görev İyi Bir Şey mi?
      • a. Çoklu Görev Sağlığa Zarar Verebilir
      • b. Çoklu Görev İlişkilerinizi Etkiler
      • c. Çoklu Görev Sizi Verimsiz Hale Getirir
      • d. Çoklu Görev Performansınızı Etkiler
      • İlginizi Çekebilir
    • 4. İşleri Bitiremiyorsanız Çoklu Görevi Nasıl Durdurursunuz?
      • a. Bilinçli Olarak Vites Değiştirin
      • b. Çoklu Görev Olmadan Birden Çok Görevi Yönetin
      • c. Dikkati Dağıtan Şeyleri Bir Kenara Bırakın
      • d. Hayır Demeyi ve Sınır Koymayı Öğrenin
      • e. Teknolojiyi Müttefikiniz Yapın
    • 5. Ustalaşılacak Tek Çoklu Görev Becerisi
      • a. Hedefinizi Bilin – Günlük, Haftalık, Aylık
      • b. Görevlerinizi Hedeflerinize Göre Önceliklendirin
      • İlginizi Çekebilir
      • c. Paralel İlerlemeye İzin Vermek İçin Dış Kaynak Kullanın veya Yetkilendirin
      • d. Toplu İşlem ve Listeleme Yönetimi
    • 6. Sonuç Olarak
      • Yazının tamamı için zamanınız yok mu? Bunu okuyun.

Önceki paragrafta belirtilenlerle rezonansa girerseniz, bu makalede sunulan tavsiyelere ilgili duyabilirsiniz.

Bu makale, kullanışlı bir çözüme ulaşabilmeniz için işleri parçalayarak çoklu görev sanatında ustalaşmanıza yardımcı olmayı amaçlamaktadır.

Sorularınıza yanıt almak ve hayatınızı daha basit ve eğlenceli hale getirmek için kemerlerinizi bağlayın.

Çoklu görev için ayrıntılı kılavuzumuzu okuyun:
Çoklu Görev: İyi mi ve Gerçekten Ustalaşabilir misiniz? Aynı Anda Birden Fazla İş Yapmak Mümkün Mü?

1. Çoklu Görev Nedir? Multitasking (aynı anda birden çok iş yapmak)

İnsan yaşamında, çoklu görev, bir telekonferansa katılırken bir belgeyi düzenlemek veya e-postaları yanıtlamak gibi çok sayıda etkinliği aynı anda gerçekleştirmeyi ifade eder.

Beynimiz sürekli ileri geri zıplamak için vites değiştirdiğinde daha az verimli ve hata yapmaya daha yatkın hale geliriz. Bilişe ne olduğunu araştıran psikologlara göre, insanlar aynı anda birden fazla aktiviteyi gerçekleştirmeye çalıştıklarında, zihin ve beyin ağır bir görev üstleniyor lakin çoklu görev için tasarlanmamıştır.

2. Çoklu Görev Mümkün Mü?

Sorulması gereken asıl soru, çoklu görev yapmanın mümkün olup olmadığıdır.

İnsanlar aynı anda birçok şeyi yapabileceklerini düşünürler. Ancak, sadece bir işten diğerine geçerler. Sonuç alamazlar.

a. Çoklu Görev Ne Zaman Mümkün Değildir?

Dünyanın her yerindeki bilişsel sinirbilimcilere ve psikologlara göre, çoklu görev becerileri bir efsane üzerine kuruludur.

Çoklu görevlerin beynimizi nasıl etkilediğini görmek için çeşitli araştırma türleri yapılmıştır. Sürüş sırasında çoklu görev yapmanın iyi mi yoksa kötü mü olduğunu görmek için yapılan bir araştırma, bir kaynak çakışması olduğunda performansın öncelikle düştüğü sonucuna varmıştır.

Araba sürüşü sırasında çoklu görev yaparken yaşlı yetişkinlerin gençlere karşı performansı üzerine bir başka çalışma yapıldı ve yaşlı kişilerin performansının gençlerden daha fazla zarar gördüğü ve yaşla birlikte çoklu görev yeteneğinin tükendiği sonucuna varıldı.

b. Çoklu Görev Ne Zaman Mümkündür?

Çalışmalara göre, çoklu görev yapabileceğiniz tek zaman dilimi, iki şey yaptığınız ve bunlardan birinin dikkatinizi veya zihinsel enerjinizi gerektirmediği durumlardır. Örneğin müzik dinlerken koşmak gibi. Duş alırken veya yemek yaparken şarkı söylemek gibi.

Araştırmaya göre, radyo dinlemek gibi biraz dikkat dağıtıcı faaliyetler, daha az dikkat dağıtıcı bir seçenek sunarak sürüş performansını artırmaya yardımcı olabilir. Yalnızca iki şeyden biri dikkatinizi veya zihinsel enerjinizi gerektirmediğinde çoklu görev yapabileceğiniz sonucuna varır. Tıpkı araba kullanırken müzik dinlemek için fazladan çaba harcamanıza veya zihinsel enerji kullanmanıza gerek olmadığı gibi, çoklu görev mümkündür.

3. Çoklu Görev İyi Bir Şey mi?

Aynı anda çok şey yapmaya çalıştığınızda net cevap HAYIR’dır ve bu şeyler zihinsel enerji gerektirir.

Çoklu görev, verimliliğimizi her yönden olumsuz etkiler. Sağlığınız, esenliğiniz ve üretkenliğiniz üzerinde uzun vadeli, zararlı etkileri olan kötü bir alışkanlıktır.

a. Çoklu Görev Sağlığa Zarar Verebilir

Çoklu görev, depresyon ve sosyal kaygıya yol açtığı için sağlık üzerinde kötü bir etkiye sahiptir. Bu kişilerin depresyon gibi zihinsel sağlık sorunlarıyla karşılaşma olasılığı daha yüksektir.

Ayrıca çoklu görev, zayıf çalışma zamanları ve uzun süreli zihin meşguliyetine sahiptir, bu nedenle bilgileri hafızanızda tutma yeteneğinizi de bir süre boyunca azaltabilir.

b. Çoklu Görev İlişkilerinizi Etkiler

Depresyon ve kaygı gibi sorunlarla yüzleşmenin yanı sıra, sürekli olarak aynı anda birden fazla işi yapan insanlar ilişkilerini de tehlikeye atarlar.

Bazen çok görevli olma eğilimi ilişkiye zarar verir ve eş ihmal edilmiş hisseder. Partneriniz sürekli cep telefonuyla meşgulken sosyal medyayı veya e-postayı kontrol ederken onunla bir şeyler tartıştığınızı hayal edin. Bu size nasıl hissettirdi? Bu durumlar veya teknolojinin müdahalesi, ilişki memnuniyetinin azalmasına neden olur.

c. Çoklu Görev Sizi Verimsiz Hale Getirir

Araştırmacılar, çoklu görevlerin verimliliğimizi ve etkinliğimizi artırıp artırmadığını araştırdılar. Bulgular, çoklu görevlerin bireyleri daha az etkili ve az üretken hale getirdiğini gösterdi ki bu, çoğu çoklu görevlinin inandığının tam tersidir.

Bir görevden diğerine her geçişimizde, üretkenliğimizi azaltan bilişsel bir durum vardır.

Çoklu görev, dikkatinizi sürekli olarak birden çok görev arasında değiştirdiğiniz anlamına gelir. Bu, nihai odaklanma düzeyi gibi görünebilir, ancak çoklu görev, dikkatin dağılmasından farklı değildir – daha da kötüsü, kendi kendine empoze edilir.

Aynı anda çok sayıda aktiviteyi yürütmenin mümkün olduğuna inanmak isteriz, ancak bunun bedeli her bir göreve verilen dikkatin kalitesini ve miktarını düşürmenin bedelidir. Sonuç olarak, her seferinde bir göreve konsantre olan birinden daha az üretkensiniz. Kitap okurken müzik dinlerseniz, kitaptan bir şey anlamazsınız, çünkü şarkı sözleri dilinize dolanır.

d. Çoklu Görev Performansınızı Etkiler

Araştırmalar, çoklu görevin performansının neredeyse her zaman zarar gördüğünü gösteriyor. Beynimiz görevler arasında zıplamak için sürekli vites değiştirdiğinde, özellikle bu görevler karmaşık olduğunda ve aktif dikkatimizi gerektirdiğinde, daha az verimli ve hata yapmaya daha yatkın hale geliriz. Enerjimiz de çabuk tükenir.

Bu, müzik dinlerken yürümek veya TV izlerken çamaşırları katlamak gibi kolay ve sıradan şeyler yaparken o kadar belirgin veya etkili olmayabilir. Bununla birlikte, riskler daha yüksek ve faaliyetler daha zor olduğunda, çoklu görev yapmaya çalışmak yaşamımız üzerinde zararlı bir etkiye sahip olabilir ve hatta tehlikeli olabilir. Çoklu görev yaptığımızda dikkatimiz bölünür.

Görevleri değiştirdiğimizde zaman ve enerji kaybederiz. Bir araştırma, farklı görevler arasında geçiş yaparken harcanan zamanın çeşitli faktörlere bağlı olduğunu ve saniyelerden saatlere kadar değişebileceğini buldu.

Zor bir görevden çıkıyorsanız kısa bir meditasyon yapıp zihninizi boşaltmak, yeni başlayacağınız işte daha kolay odaklanmanızı sağlayacaktır. Mindfulness meditasyonu güzel bir seçim olacaktır. Nasıl yapabilirim derseniz aşağıdaki yazıyı okuyabilirsiniz.

İlginizi Çekebilir

Mindfulness / Farkındalığı Uygulamanın 10 Kolay Yolu > ozlemertav.com.tr/mindfulness-farkindaligi-uygulamanin-10-kolay-yolu

Psikolog Gerald Weinberg’e göre:

Her seferinde bir göreve odaklanmak = mevcut üretken zamanınızın %100’ü.

Aynı anda iki görev arasında görev geçişi = her biri için üretken sürenizin %40’ı ve bağlam geçişinde %20 kayıp.

Bir seferde üç görev arasında görev geçişi = her biri için üretken sürenizin %20’si ve bağlam değiştirmede %40’ı kaybedilir.

Bu davranış zamanla odaklanmanızı azaltır ve zihninizi dikkat dağıtıcı şeylere daha açık hale getirir.

4. İşleri Bitiremiyorsanız Çoklu Görevi Nasıl Durdurursunuz?

Çoklu görevin üretkenliğinizi etkiliyor olduğunu düşünüyorsanız, aşağıdaki adımlarla alışkanlığınızı değiştirmeyi deneyin:

a. Bilinçli Olarak Vites Değiştirin

İki etkinliği aynı anda tamamlamaya çalışmak yerine, odağınızı değiştirmenizi hatırlatacak bir sistem oluşturmayı düşünün. Mir uzay istasyonunda bulunan Amerikalı bir astronot olan Jerry Linenger, bu yöntemi etkili buldu:

Bir astronot olarak, her gün yapacağı çok şey vardı. Birkaç saatte kendisi için alarm kurdu. Belirli bir saatten bip sesi geldiğinde işleri değiştirme zamanının geldiğini biliyordu. Bu, herhangi bir zamanda yaptığı şeye tamamen odaklanmasına izin verdi.

Bu yöntem işe yarar çünkü uyarı bize ne olacağını hatırlatır.

b. Çoklu Görev Olmadan Birden Çok Görevi Yönetin

Bana göre, birçok projeyi çoklu görev olmadan yürütmek için akıllı bir yöntem kullanabilirsiniz. Diğer görevlere geçmeden önce, yeni görevinizi tanımak için 15 dakika ayırmanızı öneririm. Daha sonra projeye geri dönün ve yaklaşık otuz dakika araştırma ve beyin fırtınası yapın. Eldeki projeyi tamamlamadan önce birkaç gün geçmesine izin verin. Başka projeler üzerinde çalışırken beyniniz hala arka planda problem çözüyor olur.

Bu strateji işe yarıyor çünkü dikkatinizi çekmek için savaşmak zorunda kalmadan aynı anda birden fazla proje üzerinde çalışmamıza izin veriyor. Örneğin bir kitaba başladınız ve gün içerisinde okuyorsunuz ama yatarken de başka kitap okumak istiyorsunuz. Aynı gün 2 farklı kitabı okuyabilirsiniz.

c. Dikkati Dağıtan Şeyleri Bir Kenara Bırakın

Bilgisayarınızdaki, akıllı telefonunuzdaki ve posta kutunuzdaki açık sekmelerin tümü, dikkatinizin dağılması için açık davetlerdir. Bildirimlerinizi kapatmak, gelen kutunuzu kapatmak ve masaüstünüzden istenmeyen sekmeleri silmek için her gün kendinize zaman ayırın.

Konsantre olmak istiyorsanız, zihinsel alanınıza başka hiçbir şeyin girmesine izin veremezsiniz.

E-postalar ve gelen mesajlar özellikle müdahalecidir çünkü sıklıkla gereksiz yere yüksek bir aciliyet duygusu taşırlar. Her senaryoya acil bir durummuş gibi yaklaşamayız.

Zorlayıcı kontrollerden kaçınmak için gün içinde sosyal medyayı, mesajlarınızı ve e-postaları kontrol etmek ve yanıtlamak için zaman ayırın.

d. Hayır Demeyi ve Sınır Koymayı Öğrenin

“Hayır demeyi ve sınır koymayı öğrenin” ifadesini duyduğunuzda, bunu herkes için hoş olmayan biri olmanız gerektiği şeklinde algılamayın. Bunun anlamı, evet demeyi ertelemeniz gerektiğidir.

Sorunların çoğu hemen “evet” dediğimiz zaman ortaya çıkıyor. O zaman, bağlılığımızdan nasıl kurtulacağımızı bulmak için çok çaba sarf etmeliyiz.

“Bir düşüneyim” veya “size daha sonra haber verebilir miyim” demek, teklifi değerlendirmek için zaman tanır ve önceki faaliyetinize daha hızlı dönmenizi sağlar.

e. Teknolojiyi Müttefikiniz Yapın

Bilim adamları, kalıcı seri görevlendirmenin beynimiz üzerindeki olumsuz etkilerini keşfediyorlar. Bazı işletmeler, insanların çoklu görev dürtüsüne direnmelerine yardımcı olacak programlar üzerinde çalışıyor.

Örneğin, odaklanmanızı bir oyuna dönüştürebilirsiniz. Odaklanmanızı arttırmak isterseniz yüzlerce oyundan birini seçebilirsiniz, böylece zamanınızı nasıl harcadığınız konusunda daha bilinçli olabilirsiniz.

5. Ustalaşılacak Tek Çoklu Görev Becerisi

Başa çıkmanız gereken çok şey varsa ve çoklu görevin kaçınılmaz olduğuna inanıyorsanız, üretkenlik için ustalaşmanız gereken tek çoklu görev becerileri şunlardır:

a. Hedefinizi Bilin – Günlük, Haftalık, Aylık

Hedeflerinizin ulaşılabilir olduğundan emin olun. Bir şey üzerinde çalışmak için oturduğunuzda, kendinize birkaç hedef belirlemeli ve onlara doğru çabalamalısınız. Hedeflerinizi günlük, haftalık, aylık ve yıllık olarak hazırladığınızdan emin olun. Kararsız bir şekilde çoklu görevde tuzağa düşmeden odaklanmanıza ve daha fazla iş yapmanıza yardımcı olur.

Hedefleriniz, neyin önemli neyin önemsiz olduğuna karar vermenize yardımcı olabilir. Genellikle hedeflerimiz için önemsiz olan şeyleri yaparken tuzağa düşeriz. Hedeflerinizi günlük veya haftalık bölümlere ayırarak, önemli olmayan görevleri ortadan kaldırabilmeniz için odaklanmaya devam edersiniz. Şu an önemli gelen ay sonunda önemini kaybetmiş olabilir.

Tüm enerjiniz ve zamanınız gerçekten önemli olan şeylere – nihai hedeflerinize ulaşmanıza yardımcı olacak şeylere – adayın.

b. Görevlerinizi Hedeflerinize Göre Önceliklendirin

Bu, kritik görevleri sizin yapabilme yeteneğinize göre öncelik sırasına koyan etkili çoklu görevin anahtarıdır. Tüm yaptığınız, yapılması gerekenleri listelemekse, yapılacaklar listesi oluşturmak basittir.

Bununla birlikte, ne yapılması gerektiğini ve bir işin diğerinden önce ne zaman ve neden tamamlanması gerektiğini bilmek de aynı derecede önemlidir. Bu sadece üretkenliğinizi artırmakla kalmayacak, aynı zamanda daha başarılı bir şekilde çoklu görev yapmanıza da yardımcı olacaktır. Basit olana öncelik verirseniz oklu görevlerinizde daha hızlı ilerlersiniz.

İlginizi Çekebilir

Her Şey Önemli Göründüğünde Hangi İşe Nasıl Öncelik Verilir? Etkili Önceliklendirme hakkında daha fazla bilgiyi buradan edinebilirsiniz > ozlemertav.com.tr/her-sey-onemli-gorundugunde-etkili-onceliklendirme

c. Paralel İlerlemeye İzin Vermek İçin Dış Kaynak Kullanın veya Yetkilendirin

Çoklu görev yapan insanlar her zaman konuların çoğunu ellerine alma eğilimindedir ve bu da doğrusal bir ilerleme ile sonuçlanır. Bu yavaş bir süreçtir. Tam konsantrasyon ile bir seferde yalnızca bir şey yapabilirsiniz. Fazla mükemmeliyetçi olmayın.

Alternatif olarak, işi dışarıdan temin ettiğinizde veya yetki verdiğinizde paralel ilerleme sağlanabilir. Paralel ilerleme, diğer projelerinizle aynı anda tamamlanabilecek önemli, zaman alıcı bir görev atadığınız zamandır.

Kendi başınıza çok şey yapmanız üretken olduğunuzu garanti etmez.

d. Toplu İşlem ve Listeleme Yönetimi

Ustalaşmaya çalışmanız gereken bir diğer önemli beceri de listeleme ve gruplamadır. Tüm görevlerinizi listeleyebilir ve daha sonra doğada birbirine benzeyenleri bulmaya çalışabilirsiniz. Gruplama, benzer görevleri bir araya getirmek ve bunları tek seferde yapmak anlamına gelir. Farklı nitelikteki görevler arasında zihin vites değiştirmek zorunda kalmadığınız için zamandan ve enerjiden tasarruf etmenize yardımcı olur.

6. Sonuç Olarak

Aynı anda birden fazla şey yapabilen süper insanlar olmadığımız için çoklu görev bir efsanedir. Üretken olmak istiyorsanız, görevler arasında sürekli geçiş yapmak doğru bir yol değildir.

Ancak, bu makalede bahsettiğim stratejileri kullanarak, çoklu görevlerle dikkatinizi dağıtmak zorunda kalmadan birden fazla hedefe ulaşabilirsiniz.

Şimdi görev listenize bakın ve hangilerinin dışarıdan temin edilebileceğini veya devredilebileceğini ve hangilerinin yalnızca sizin tarafınızdan yapılabileceğini düşünün.

Yazının tamamı için zamanınız yok mu? Bunu okuyun.

  • Çoklu görev, bir telekonferansa katılırken bir belgeyi düzenlemek veya e-postaları yanıtlamak gibi çok sayıda etkinliği aynı anda gerçekleştirmeyi ifade eder.
  • İnsanlar aynı anda birçok şeyi yapabileceklerini düşünürler. Ancak gerçek şu ki, sadece bir işten diğerine geçiyorlar.
  • Çoklu görev yapabileceğiniz tek zaman, iki şey yaptığınız ve bunlardan birinin dikkatinizi veya zihinsel enerjinizi gerektirmediği, örneğin müzik dinlerken koşmak gibi.
  • Çoklu görev, verimliliğimizi her yönden olumsuz etkiler. Sağlığınız, refahınız ve üretkenliğiniz üzerinde uzun vadeli, zararlı etkileri olan kötü bir alışkanlıktır.
  • Çoklu görevi durdurmak için, Donanımı Bilinçli Olarak Değiştirmeniz, Çoklu Görevleri Çoklu Görev Olmadan Yönetmeniz, Dikkat Dağınıklıklarını Bir Kenara Bırakmanız, Hayır Demeyi Öğrenmeniz, Teknolojiyi Müttefikiniz Yapmanız gerekir.
  • Verimlilik için ustalaşmanız gereken tek çoklu görev becerileri Hedef Belirleme, Önceliklendirme, Dış Kaynak Kullanımı/Delegasyon ve Toplu İşlem ve Listeleme Yönetimidir.

Kategoriler

  • Aile Dizimi
  • Çakralar ve Çakra Taşları
  • Doğal Taşlar
  • Genel
  • Kitap Tavsiyeleri
  • Meditasyon
  • Odaklanmak
  • Sınırlar
  • Tütsüler
  • Yaşam Koçluğu
Popüler
  • Zaman Yönetimi Nedir: Öğrenilmesi Gereken 14 Beceri11 Ocak 2024 - 12:14
  • Kıtlık Bilinci Nedir? Bolluk Bilinci Nedir?7 Şubat 2020 - 20:00
  • Meditasyon8 Mart 2020 - 19:19
  • 10 Dakikalık Meditasyon Rehberi : Her Yerde Her Zaman8 Mart 2020 - 20:38
  • Hastalıklar ve Hayatımıza Etkileri19 Nisan 2020 - 13:00
Yeni
  • Zaman Yönetimi Nedir: Öğrenilmesi Gereken 14 Beceri11 Ocak 2024 - 12:14
  • Hangi Tip Erteleyicisiniz?9 Eylül 2023 - 14:51
  • Pomodoro Tekniği Nasıl Etkili Kullanılır?28 Ağustos 2023 - 15:00
  • Pomodoro Yöntemi – Neden En İyi Verimlilik Zama...3 Ağustos 2023 - 14:45
  • Ertelemenin Hayatınızı Mahvedebilecek 11 Etkisi9 Temmuz 2023 - 13:14

Bireysel Yaşam Koçu Özlem Ertav

Beni Takip Edin

Hızlı Menü

Ana Sayfa
Hakkımda
Yaşam Koçu

  • Yaşam Koçu Nedir?
  • Yaşam Koçu Ne İşe Yarar?
  • Yaşam Koçluğunun Faydaları

Aile Dizimi
Blog
İletişim

Aile Dizimi

Aile Dizimi çalışması yaptırmak için veya temsilci olmak için iletişime geçiniz

İletişim

0552 503 6994

Doğal Taşlar
Tütsüler
Kitap Tavsiyeleri
Renklerin Anlamları
Testler
Meditasyon

Bireysel Yaşam Koçu Özlem Ertav - ozlemertav.com.tr
© Telif Hakkı - Bireysel Yaşam Koçu Özlem Ertav - Tasarım - ERT MEDYA
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
Sayfanın başına dön