Çoğu insan, başkalarının işleriyle veya yaşam tarzlarıyla ilgili görüşlerini veya değerlendirmelerini dinlemekten hoşlanmaz. Birçoğumuzun, duymak istemediğimiz şeyleri duymaktan kendimizi korumak için olumsuz olma ihtimaliyle ilgili tüm geri bildirimlerden uzak durmayı seçmesi, insan davranışının gerçekten üzücü bir bileşenidir. Bu neden öyle? Ayrıca, geri bildirimin muhtemelen olumsuz olacağını neden varsaymalıyız? Neden tüm geribildirimler olumsuzmuş gibi gelir?
İçindekiler
Belki de kültürümüzde bu kadar ısrarcı olan, yeterince iyi olmadığımızın kök duygusudur ya da belki de sadece memnun olmadığımızda geri bildirim verme modelidir. Gerçek şu ki, geri bildirim sıklıkla gözden kaçırılsa da yine de üretkenliğinizi artırmanın özellikle yararlı bir yoludur. Etkili bir şekilde kullanıldığında geri bildirim, işinizi veya davranışınızı geliştirmek için paha biçilmez bir kaynak olabilir ve size avantaj sağlayabilir.
Neden Geri Bildirime İhtiyacımız Var?
Geri bildirim, yalnızca yararlanılacak bir kaynaktır; onay ve geliştirme için gereklidir. Geri bildirimi içselleştirmemeye özen gösterin. Bu, kişisel bir suçlama değil, iş kalitesiyle ilgili bir yargıdır. Doğru perspektifte tutun ve sadece gereken önemi verin. Geri bildirim bir birey olarak sizinle ilgili değildir: Yaptığınız işin kalitesini değerlendirmek ve geliştirmekle ilgilidir.
Çağrı Merkezinde yönetici olarak çalıştığım zamanlarda, temsilcilerin çağrılarını dinleyip geri bildirimde bulunur ve çağrısını kendisine dinletirdim. Genelde alınır ve küserlerdi. Aslında kötü bir şey söylemeden, incitmeden yanlış olanı gösterip, doğruyu anlatırdım. Belirli bir zaman sonra düzeltip, faydasını gördüklerinde teşekkür ederlerdi. O an durumu anlayamadıklarını iletirlerdi.
Her birimiz gerçekten yeterince iyi bir iş yapıp yapamayacağımızı merak ediyoruz ve olumlu geri bildirimin sağladığı onay ve motivasyona ihtiyacımız var. Bu teklifin değeri iki kat faydalıydı. İlk olarak, çalışmamın kalitesi ve değerinin onaylanmasını sağladı; ikinci olarak, başkalarına – uygun olduğunda – nasıl faydalı geri bildirim verebileceğimin harika bir gösterimi olduğu ortaya çıktı.
Geri Bildirimi Nasıl Etkili Kullanabiliriz?
-
İstek
– Çoğu insan öneride bulunmayı düşünmez veya sadece bir şekilde olumsuz olduğunda vermeyi düşünür. Etkileşimde bulunduğunuz kişilere nasıl yaptığınızı sormayı standart bir uygulama haline getirin.
-
Dinleyin
– Gerçekten dinlemeyecekseniz ve ciddi olarak düşünmeyecekseniz, başkalarından geri bildirim istemek yardımcı olmaz.
-
Filtre
– Görüşlerinin değerini tartarken geri bildirim sunan kişinin potansiyel önyargısını göz önünde bulundurun. Kişinin görüşüne saygı duyuyor musunuz? İlgili deneyim ve bilgiye sahipler mi? Doğru olacaklarına dair güveniniz var mı? Değilse, onları görmezden gelin.
-
Analiz edin
– Geri bildirim olumlu olduğunda, daha da iyileştirmenin yollarını arayın. Geri bildirim eğer negatifse, bundan ne anlayabilirsiniz? Nasıl geliştirebilirsiniz? Kötü niyetli veya yalnızca yıkıcı olması amaçlanan herhangi bir geri bildirimin hiçbir değeri olmadığını unutmayın; boş verin.
-
Ver
– Başkalarına faydalı geri bildirimler vermeyi öğrenin. Geri bildiriminizin doğru, düşünceli ve yardımcı olduğundan emin olun. Özellikle geri bildiriminiz olumsuz ise, iyileştirme için faydalı önerilerle birlikte sunmaya çalışın.
Görüşlerine saygı duyduğunuz insanlardan geri bildirim istemekten çekinmeyin. İsteyin, düşünün ve ondan öğrenin.